CESTOVÁNÍ/ Švédsko

Objevit Stockholm, 2. část… návrat do minulosti a obdivování uměleckého metra

Je sice už polovina října a od našeho výletu do Stockholmu uplynulo dost času, ale nemůžu vás ochudit o pokračování. Protože výlet do hlavního města Švédska byl opravdu jedinečný a krásný. V druhé části vás vezmu třeba do krásného Skanzenu nebo na do neskutečného stockholmského metra.

Jakmile jsem někomu řekla, že letím do Stockholmu, všichni mi říkali, že musím navštívit Skansen, který se nachází na ostrově Djurgården. V roce 1891 ho založil Artur Hazelius, aby ukázal, jak se žilo v různých částech Švédska před industrializací. Skansen je nejznámějším a vůbec prvním muzeum pod širým nebem na světě a v areálu je k vidění zhruba 150 historických budov, které pomáhají vytvářet obrázek dávné minulosti. V areálu je také moc pěkná zoo, která je dle mého názoru hlavním tahákem, protože zde žijí v přirozeném prostředí zvířata, která v českých zoo neuvidíte. A to jsou sobi a losi, což byl i hlavní důvod, proč jsme vyrazily my dvě.

Návrat do minulosti

Vstup do Skansenu nás stál zhruba 500 Kč a za mě se to rozhodně vyplatí. Já mám podobná místa ráda a svým způsobem mě i fascinuje a zajímá, jak lidé žili před x stoletími. Sice jsme moc losů a sobů (já si je prostě pořád pletu) neviděli, ale je to zážitek i tak. Někteří návštěvníci Stockholmu si myslí, že je návštěva zbytečná, ale toto muzeum má určitě co nabídnout. A když vyjde počasí, což nám vyšlo, je to krásná procházka, protože areál je opravdu velký, prostorný. Nám to zabralo asi tři hodiny, prostě dopoledne. Jen nás mrzelo, že jsme neviděly vlky, ti byli zrovna asi někde zalezlí. Na ostrově Djurgården ale najdete nejen Skansen, ale i zábavní park Gröna Lund, ABBA Museum nebo Vasamuset. My jsme docela dlouho přemýšleli nad ABBA Museem, ale nakonec jsme se rozhodly, že pojedeme zpět do centra. Do musea byly lístky ke koupi jen online. Vzhledem k tomu, že jsme utratily už za Skansen (a do ABBY stojí podobně) a navíc časově by nás pustily zhruba až za tři hodiny, protože dřív nebyly k dispozici, tak jsme se rozhodly, že peníze utratíme jinak. Navíc ani jedna nejsme tak velké fanynky ABBY. Jo být to Green Day nebo Rammstein, už tam sem 🙂

Nejkrásnější metro

Oproti všedním dnům bylo v centru města mnohem více lidí, což nebylo úplně příjemné. My jsme se nakonec rozhodly, že si uděláme projížďku Tour de stockholmský metro. O tom, že metro ve Stockholmu je takovou kulturní památkou, jsem vám psala už v prvním díle. My jsme s Jančou zamířily na další zastávky metra. Tentokrát jsme se rozhodly pro zastávku Stadion (najdete ji na červené lince) a můžete vyrazit na Stockholmský olympijský stadion, kde se konala olympiáda v roce 1912. Každoročně se zde nyní pořádá festival Stockholm Pride, což ostatně symbolizuje i barevná duha uvnitř metra. S blankytně modrou barvou je to velmi uklidňující.

Pravý opak vás čeká na zastávce Solna Centrum (pozor, existuje ještě zastávka vlaku, ale tohle je metro, přesněji modrá linka.). Ta je červeno-černá a působí tedy opravdu pekelně. Četla jsem, že původně mělo být jen v těchto dvou barvách, ale nakonec tam byly domalovávané další motivy; třeba domečky, lesy nebo řeka. Tuto zastávku najdete na modré lince. Dále jsme se vypravily na stanici Kungsträdgården, což v překladu znamená Královská zahrada. Barevné schéma – červená, bílá a zelená – je odkazem na bývalou francouzskou zahradu a sochy kolem stanice jsou ve skutečnosti replikami exteriérového umění paláce Makalös. Mimochodem, sochy najdete i tady a je to tedy něco nečekaného, vidět v metru sochy. Nádherných zastávek je ve Stockholmu ještě víc, ale tyhle plus ty z prvního dílu článku podle mě stojí nejvíce za to.

Solna Centrum

Kungsträdgården

Stadion

A protože nás to cestování po městě docela unavilo, naše další kroky vedly do jedné z poboček Fabrique (já nechápu, že tady není pořád narváno :D). Bez skořicového šneka bych prostě další hodiny nezvládla a nějaký čas jsme strávily i u vody, odpočívaly a povídaly si. Pak jsme se opět vydaly na Gamla Stan do naší oblíbené italské restaurace, kde se mnou vtipkoval číšník. A dokonce mi přinesl pizzu ve tvaru srdce (což mě ale moc nepotěšil, vzhledem k tomu, že pizza kvůli tomu byla menší).

Fabrique

Baruš a jídlo <3

<3 <3 <3

V neděli, což byl náš poslední den, jsme dopoledne ještě měly pár hodin času. Proto jsme se vrátily opět na Gamla Stan na náměstí Stortorget k barevným domečkům. Oproti odpoledne a večer tu byl mnohem větší klid a méně lidí, takže doporučuji si trochu přivstat a pokochat se celým náměstím, protože je opravdu moc hezké. Samozřejmě nechyběla ani další zastávka ve Fabrique pro šneky (jednoho jsem si musela vzít i s sebou) a už hurá na letiště.

Kostel Riddarholm

Moc dobrá <3

Za mnou stockholmská radnice a pohodička u vody 🙂

Stojí to za to?

Pro mě se návštěvou Stockholmu rozhodně splnil sen. Ano, rozhodně se nejedná o levný výlet, je potřeba počítat s tím, že ve Švédsku si prostě připlatíte. Ale! Když si svoje výdaje rozložíte na více měsíců dopředu a nebudete v samotném městě přehnaně utrácet, dá se to. My jsme za letenky platily 4259 a kupovaly je v květnu. Ano, je to hodně, ale nutno dodat, že je to v současnosti už klasika. Ceny energií rostou a to, že po covidu odešlo z leteckého průmyslu spoustu lidí, není tajemstvím. Za ubytování jsme od čtvrtka do neděle každá zaplatila 2530 (bez snídaně) a byly jsme moc spokojené s naším ubytováním. Výdaje na místě přesně spočítané nemám. Pokud nepotřebujete každý den jíst v předražených turistických restauracích, rozhodně tady nezkrachujete. A musím říct, že já jsem hrozně ráda za to, že jsem Stockholm viděla, za ty čtyři dny toho stihnete opravdu hodně a určitě nebudete litovat.

Poslední stockholmský ráno a šneci opět na scéně

Gamla stan a barevný baráčky v akci