CESTOVÁNÍ

Objevit… Budapešť aneb festival ve městě a počasí snů

Je to už více než měsíc, co jsem s mojí kolegyní Mili odjela na naší první pracovní cestu do zahraničí. Vyrazily jsme na jeden z největších festivalů v Evropě, Sziget festival, který se každý rok koná v Budapešti. Strávila jsem na něm skoro pět dní a při té příležitosti se opět zamilovala do Budapeště.

Kdyby mi někdo před rokem řekl, že pojedu na Sziget festival, vysmála bych se mu. Na tuhle sedmidenní párty jsem toužila jet už třeba pět let, nikdy mi to nevyšlo. Za prvé, je to dost drahá sranda, za druhé odjet na týden na festival, je trochu punk. Já tam sice nebyla úplně týden, protože mi do toho přišla rozlučka mojí nejlepší kamarádka Kačky, na které jsem určitě nemohla chybě, ale v neděli jsme se na festival vrátila zpátky. Nutno říct, že to bylo dost náročné, ale zároveň vážně super. Sice je můj blog zaměřen hlavně na jídlo a cestování, ale rozhodla jsem se vám o Szigetu trochu povědět. A samozřejmě nezapomenu ani na samotnou Budapešť.

Budapešť prakticky

Na Sziget jsme se Mili odjížděly ve středu ráno a to busem od Flixu. Lístky nás stály cca 1200 dohromady na jednu cestu a samotná cesta trvala 6,5 hodin. Samotná mám raději Student Agency, ale na Flix jsme měly nějakou slevu, tak jsme ji využily. Jinak mi vyhovuje více Student, protože je tam v ceně hostestka a mám tak větší pocit, že se o mě někdo stará. Každopádně cesta do Budapeště byla v pohodě a město nás přivítalo sluníčkem, které nás provázelo po celou dobu festivalu.

Ubytování

Ubytování jsme měly v centru, na metru i na tram a jestli se do Budapeště budu vracet, tak určitě budu zase bydlet tam. Byl to jeden pokojík s koupelnou, ale moc hezký a praktický. Wifi fungovala trochu s obtížemi, ale dalo se to. Sice to bylo bez snídaně, ale kousek byl obchod, bankomat a na chodbě byla mikrovlnka a konvice se solidním výběrem čaje a kafe. Jednou tramvají jsme se dostaly do centra k parlamentu a pak jsme na druhé straně přestupovaly, abychom se dostaly na metro/vlak až do areálu. Ubytování nás na ten týden stálo pět tisíc, což je fakt boží cena. Ale jak říkám, bylo to bez jídla. Budapešť je ale dost levná, takže pokud nebudete jíst neustále v restauracích, tak se vám to moc nepodraží.

Doprava

Po Budapešti jsme cestovaly hlavně tramvají a metrem. Metro má tři hlavní linky a je dost přehledné. Pak má ještě takové metro/vlaky, kteří jezdí hlavně po povrchu  a je v něm tedy dost vedro, ale dá se to a opět je hodně přehledné. Takže jestli nemáte problém s metrem v Praze, tak tohle zvládnete taky levou zadní. Dobře přehledné jsou i tramvaje. Jak už jsem řekla, my jsme měly ubytování cca 10 minut od Parlamentu a bylo to fakt easy. Lísky jsme si kupovaly po deseti a stály nás v 245 korun. Lístek ale platí vždycky jen na jednu cestu, takže než jsme se dostaly do areálu, potřebovaly jsme dva, protože jsme jely tram a metrem. Těch deset lístků nám stačilo cca na tři dny. Cestování po Budapešti je ale celkově úplně v pohodě, a pokud máte i více času, můžete jí klidně prochodit i po svých. Centrum je totiž opravdu malé a navíc moc krásné.

Rybářská bašta

Asi nejznámější místo v Budapešti společně s Parlament. Z Rybařské bašty je na Parlament a vlastně celé město asi nejhezčí výlet. My jsme se na poznávání památek vypravily v pondělí, kdy teploty hlásily přes 30°C. V pondělí ale nejezdí nahoru lanovka a po svých se nám nechtělo. Nakonec jsme využily tour autobus nebo spíš takové vozítko, které nás nahoru vyvezlo cca 25000 forintů, což nám přišlo jako celkem fajn cena. Navíc zastovoval na čtyřech místech a kdykoliv jste mohli nastoupit do jiíného. Jezdí po 15 minutách a ve vedru je to fakt výhoda. My vystoupily hned na první zastávce a kousíček došly pěšky právě ke katedrále.

Zvláště v letních měsících se připravte na velké množství turistů. Naštěstí jsou fronty „jen“ na fotky a nás osobně nijak neobtěžovali. Výhled je opravdu krásný a já z toho mám tolik fotek, protože jsem nadšeně cvakala a cvakala. Na samotné hradby jsme úplně nevyšly, protože tam byl vstup, který jsme platit nechtěly. V Budapešti jsem byla cca 8 let zpátky s Janičkou a vstup tam ještě nebyl. Evidetně i zde pocítíli nebývalý zájem turistů, a tak se z něj snaží vytěžit, co nejvíce. Každopádně hezký výhled máte i z míst, kam se vstupné neplatí. A za mě osobně to stačí. Poté, co jsme všechno prošly jsme sešly podle navigace dolů do města a zase se vypravily na festival.

Parlament

Na Rybářskou baštu jsme vyrazily během těch největších hiců a procházku k samotnému Parlamentu jsme si nechaly na druhý den, kdy zase trochu poprchávalo. Nicméně to celé neskutečné budově, které patří největší dominantě celé Budapešti, zajímavý a trochu tajuplný nádech. Možná ještě větší velkolepost. A určitě doporučuju procházku k samotnému Parlamentu, my tu potkaly mnohem méně lidí. Možná to bylo i tím nehezkým počasím. Zato stojí i procházka kolem Dunaje, kterou se dostanete až zpět do centra. Budapešť mi svou náladou a atmosférou trochu připomínala Prahu a já vím, že jsme tu určitě nebyla naposledy.

Sziget Festival

Protože můj hlavní důvod, proč jsme do Budapešti vůbec jela, byl festival Sziget, rozhodla jsem se pár slov o něm napsat i sem, přestože nemá s jídlem a cestováním, tedy hlavními tématy mého blogu, nic moc společného. A možná trochu jo. Festival Sziget mě lákal už několik let, letos se mi díky ÓČKU na něj podařilo jet. A musím říct, že jsem nelitovala. Je to obrovský festival, kde najdete skoro všechno: jídlo, pití, divadlo, tanec, vodnici, pláž, ruské kolo a samozřejmě mraky hudby. My tam jely hlavně za těma velkýma jménama jako byl Ed Sheeran, Twenty One Pilots, Tom Odell, Martin Garix, ale dá se tam objevit i mraky mladých a zajímavých jmen. Je to sedmidenní party, ze které jsme odjížděly trochu vyřízené, ale stálo to za to. Musím říct, že jsem objevila už pěknou řádku českých festivalů, ale tohle byl úplně jiný level. Ano, pár much to mělo, ale zpětně musím říct, že jsem byla nadšená. Za těch sedm dní tam bylo více než půl milionů lidí, které mi někdy lezly krkem, ale to k tomu patří. A jsem si jistá, že jsem na Szigetu nebyla naposledy.

Rozhovor s Weshley Arms aneb vystoupení z komfortní zóny

Poslední večer aneb šampaňské na oslavu